Har du et spørsmål om EVENTIM.Light?
Registrering
- Hvor raskt vil mine arrangement være i salg?
-
Etter at du har sendt inn registreringen din, vil vårt support-team behandle forespørselen din ASAP. I mellomtiden må du sørge for at du har lagt til bankopplysningene dine på kontoen din for raskt oppgjør. Så snart du mottar en bekreftelse på registreringen fra oss, kan du publisere dine arrangement for salg.
- Hvordan kan jeg endre mine bankopplysninger?
-
Endringer i din adresse eller bankinformasjon må sendes via kontaktskjemaet til vårt support-team.
- Hvordan kan jeg endre mine kontaktopplysninger?
-
Endringer i din adresse eller bankinformasjon må sendes via kontaktskjemaet til vårt support-team
- Jeg har opprettet et arrangement, men hva slag informasjon må leg legge til?
-
For utbetaling av deres billettomsetning trenger vi bankopplysningene dine. For å gjøre dette, klikk på brukernavnet ditt i menyen eller direkte på 'Min profil'. Her finner du nødvendig informasjon vi vil trenge for å kunne utbetal billettomsetning. Din informasjon lagres alltid sikkert.
Opprett et arrangement
- Hvordan kan man definere ulike billetter?
-
I tillegg til «normal» kan du også legge til andre billettyper i avsnittet «Priser». Du kan enten benytte forhåndsdefinerte navn, eller du kan lage dine egne. Opptil 10 billett-typer er tilgjengelige. Ytterligere informasjon om de forskjellige billettypene kan gis i salgsinformasjonen.
For hver billettype kan du angi et maksimalt antall tilgjengelige billetter i denne kategorien, eller definere en begrenset salgsperiode.
- Kan jeg definere forskjellige billettområder i et spillested?
-
Om ditt spillested har flere områder kan du definere forskjellige billettområder som VIP område, ståplass, for rullestolbrukere e.l. Dersom ledsager til rullestolbruker er inkludert i billettprisen, vennligst navngi billettområdet tilsvarende og oppgi dette i salgsinformasjonen. Du kan enten bruke våre forhåndsdefinerte navn eller skrive inn dine egne.
- Hvordan publiserer jeg et arrangement?
-
Når du har lagt inn alle detaljer rundt arrangementet ditt, klikker du «Publiser». Kontroller at all informasjon er korrekt. Dersom noe må endres kan du enkelt gå tilbake til «Rediger arrangement».
Etter kontroll, klikk "Publiser" for å begynne å selge ditt arrangement.
- Hvilke bildeformater er best egnet?
-
Lag et bilde for hvert arrangement du lager. Last opp som en png- eller jpg-fil, gjerne i 16:9 -format. Den største bildestørrelsen er 1920 x 1080 piksler.
- Hva må jeg være oppmerksom på når jeg laster opp bilder?
-
Når du laster opp bildematerialet ditt til www.eventim-light.com/no, sørg for at du utvetydig har de nødvendige rettigheter for det tiltenkte formålet med bildet. (F.eks. gjennom en avtale med den aktuelle rettighetshaveren; fotograf, designer etc.) Du vil bli bedt om å bekrefte dette når du laster opp et bilde.
- Hvordan fungerer prisberegningen?
-
Billettprisen du setter gir grunnlaget for avgiftene og oppgjøret etter arrangementet. Når du legger inn grunnprisen, beregnes salgsprisen automatisk. MVA: Vennligst velg riktig MVA-sats som passer for ditt arrangement. Dette påvirker ikke prisberegningen av de enkelte billettene.
- Hvordan legger jeg til et nytt spillested?
-
Sjekk først om ditt spillested står på listen. For å gjøre dette, skriv bare inn navnet eller byen i søkeboksen, og resultatene vil vises. Finner du ikke ditt spillested klikker du på «Opprett nytt spillested» og skriv inn ønsket adresse. MERK: Du kan ikke bytte spillested etter at arrangementet er publisert.
- Hvilke data må legges inn i arrangement-informasjonsområdet?
-
I det første trinnet med å opprette et arrangement definerer du rammedataene og beskrivelsen av arrangementet ditt.
Arrangementstittel: I tillegg til tittelen kan du også bruke overskrift og undertittel for tilleggsinformasjonen som programtittel, presentasjon osv.For å gjøre den første opprettelsen enkel for gjentakende arrangement, kan du bruke bilder og tekstdata fra arrangementsserien din.
- Jeg har opprettet et arrangement, men hvilke tilleggsdata trengs?
-
For utbetaling av billettpengene dine trenger vi dine bankopplysninger. Du kan legge til og lagre bankopplysningene dine i delen «Min profil». For å gjøre dette, klikk på brukernavnet ditt i menyen eller direkte på «Min profil». Her finner du nyttig informasjon om registrering og om oppgjør. All informasjon du legger inn lagres trygt.
- Kan jeg lage et salkart?
-
Ja, med vår salkart-editor kan du lage din egen layout. Du kan tilby kundene dine å velge plass i salkartet eller velge å bruke funksjonen «beste sete». Du kan aktivere funksjonenen i avsnittet «spillested».
Selg et arrangement
- Hva må jeg ta hensyn til når jeg laster opp bilder?
-
Når du laster opp bildematerialet ditt til www.eventim-light.com/no, sørg for at du utvetydig har de nødvendige rettigheter for det tiltenkte formålet med bildet. (F.eks. gjennom en avtale med den aktuelle rettighetshaveren; fotograf, designer etc.) Du vil bli bedt om å bekrefte dette når du laster opp et bilde.
- Hvilke salgskanaler finnes tilgjengelig?
-
I tillegg til nettbutikken kan du også benytte deg av Eventim-nettverket som inkluderer online- og kundesentersalg. Gjennom vår dørsalgsmodul har du også mulighet til å selge via billettluken på arrangementdagen, eller bruke kontoret ditt som booking kontor.
- Hvordan starter jeg salget?
-
Når du har fylt ut all informasjon om arrangementet og billetter, kan du bruke «Publiser»-knappen for å starte salg via nettbutikken din. Dersom Eventim-nettverket er aktivert samtidig vil arrangementet også være tilgjengelig for etter en kort oppdateringsperiode.
- Når vil billettene være tilgjengelige via Eventim.no?
-
Så snart du har publisert arrangementet og aktivert Eventim-nettverksalternativet, vil billettene bli godkjente av vårt support-team etter en rask valideringssjekk.
Tips: Velg en visningsdato under “tidspunkt” når du oppretter et arrangement for å spesifisere når arrangementet skal offentliggjøres. På denne måten kan du lage og publisere arrangementet på forhånd. Arrangementet blir gjennomgått av oss så fort du publiserer det, og vil automatisk bli offentliggjort når vi kommer til visningsdatoen.
- Hvor finner jeg Eventim-logoen, og hvordan kan jeg bruke den?
-
Dersom du selger billettene dine gjennom vårt EVENTIM-nettverk kan du benytte Eventim-logoen på reklamemateriell. F.eks. plakat, flyer, annonser eller på din hjemmeside.
Kontakt oss for å få tilgang til de nødvendige bildene.
- Hvordan kan jeg stoppe salget av et arrangement?
-
Velg det aktuelle arrangement fra listen over «Publiserte arrangement» og åpne siden med arrangementsdetaljer. Klikk på «Stopp salget» øverst til høyre, velg «Avlys arrangementet» og bekreft.
Merk: Dette kan ikke angres!
Rediger et arrangement
- Hvordan kan billetter kjøpt på lokale billettkontorer returneres ved et avlyst arrangement?
-
I mangel av kontaktinformasjon for disse kundene, skal de ta kontakt med EVENTIM kundeservice på telefon eller e-post.
- Hvordan endrer jeg arrangementet mitt til et annet spillested?
-
Følg disse trinnene for å endre arrangementet ditt til et annet spillested:
1. Sett arrangementsstatus til «Sett salg på pause» via knappen «Stopp salget» slik at det ikke kan selges flere billetter.
2. Legg til en melding som «Plassering endret til XXX» til arrangementets tittel.
3. Legg til en annen melding til salget ditt, «Merk, spillestedet for dette arrangementet ble endret til XXX» Alle billetter forblir gyldige.
4. Opprett nytt arrangement på den nye plasseringen og publiser den.
5. Kontakt oss via e-post på support[at]eventim[dot]no for å gi oss beskjed om endringen. Etterpå vil vi informere kundene dine.
Merk: Vi kan ikke kontakte kunder som har kjøpt billett i billettluken.
- Hvordan kan jeg flytte arrangementet mitt til en annen dato?
-
For å flytte arrangementet ditt til en annen dato, velg det aktuelle arrangementet fra listen over «Publiserte arrangementer» og åpne siden for arrangementsinformasjon. Klikk på «Rediger arrangement»-knappen øverst til høyre og endre datoen for arrangementet i «Tidspunkt».
Legg også til en melding til arrangementsinformasjonen din: * MERK, DETTE ARRANGEMENTET ER FLYTTET FRA XXX TIL XXX. ALLE SOLGTE BILLETTER ER GYLDIGE. *
Etter å ha lagret endringene vil vi informere alle kunder som kan nås om endringene eller informere deg om hvordan du kan kommunisere det til dine kunder.
- Hvordan kan informasjon endres etter at et arrangement har blitt publisert?
-
Velg det aktuelle arrangement fra listen over «Publiserte arrangementer» og åpne siden med arrangementsdetaljer. Hvis du klikker på «Rediger arrangement»-knappen øverst til høyre vil først all arrangementsinformasjon vises og deretter klikke på «Lagre og fortsett» og billettinformasjonen vises. Endringer er mulig, men de gjelder ikke billetter som allerede er solgt. Dette bør spesielt tas i betraktning ved senere prisendringer.
- Hvordan endrer jeg antall billetter til et arrangement?
-
Velg det aktuelle arrangement fra listen over «Publiserte arrangementer» og åpne siden med arrangementsdetaljer. Klikk på «Rediger arrangement» knappen øverst til høyre og velg «Billettkapasitet». I seksjonen «Billettkapasitet» kan du endre antall billetter for hver seksjon/billettype. I tillegg kan du under «Priser»-delen klikke på «Avanserte innstillinger» og justere antall billetter for salg til akkurat denne prisen.
Online shop
- Kan jeg lage et spørsmål for kun visse arrangementer?
-
Ja, det er mulig å opprette et arrangementsrelatert spørsmål når du setter opp arrangementet. Denne funksjonen kan for eksempel brukes til å spørre kundene dine om spesielle menyforespørsler. Dersom du ønsker å benytte denne funksjonen, vennligst kontakt oss på support[at]eventim[dot]no for aktivering.
- Vil det/de kjøpsrelaterte spørsmål være synlige på eventim.no?
-
Nei, spørsmål vil kun synes i din egen online shop.
- Hva er kjøpsrelaterte spørsmål?
-
Du kan opprette spørsmål i nettbutikken din for å spørre kunden om ytterligere informasjon som f.eks. «Hvordan hørte du om oss?». Du kan angi et fritekstfelt for svaret eller bruke multialternativer. Dette spørsmålet vil dukke opp ved utsjekking av alle arrangement publisert i din egen nettbutikk.
- Hvem kan kundene mine kontakte om de har spørsmål ang bestillingen sin?
-
For spørsmål om bestilling- og betalingshåndtering kan kundene dine kontakte vårt supportteam via kontaktskjemaet i online shopen.
- Hvilke betalingsformer kan benyttes?
-
Kundene dine kan betale med kort (VISA, MasterCard), Vipps og Klarna.
- Hvordan får kunden billetten sin?
-
Når kunden har kjøpt en billett vil den bli sendt som en PDF-fil som «e-billett» via e-post. Den kan også lastes ned direkte fra ordrebekreftelsessiden som en «e-billett» i PDF-format eller Apple Wallet.
- Hvordan er nettbutikken integrert i nettsiden din?
-
Etter at du har publisert arrangementet ditt, kan du integrere butikken direkte på nettsiden din via iFrame eller bare legge ut en lenke som fører direkte til butikken. I din EVENTIM.Light-konto under «Online shop» og «Del online shop» finner du lenken og HTML-koden for iFrame-integrasjonen. Alle nye arrangementer legges automatisk til i din online shop.
Under «Shop stil» kan du også endre stilen på din online shop og tilpasse den til ditt individuelle varemerke.
Dørsalg
- Hvordan fungerer avregningen av billettsalget?
-
Alle salg vil bli oppført i din vanlig avregningsrapport. I etterkant av ditt event kan du laste ned rapporten fra ditt dashbord i LIGHT. Her velger du event, og under billettoversikten ligger knappen «Eksporter gjeldende rapport».
- Hvordan kan jeg annullere billetter solgt i «dørsalg»?
-
Oppe i høyre hjørne er et «billettsymbol», ved å trykke på den vil du se alle salg gjort i døren, finn så ordren du ønsker å annullere og trykk på søppelbøtte ikonet. Du kan også trykke deg inn på ordren og annullere enkeltbilletter.
- Hvordan kan jeg skrive ut billetter på nytt?
-
På samme måte som du kansellerer, du finner ordren i oversikten og trykker på printer ikonet, da får du opp PDF billetten og den kan lastes ned og sendes på nytt. Ønsker du kun å skrie ut 1 billett så trykker du på selve ordren og velger billetten du ønsker.
- Kan jeg printe ut billettene selv?
-
Ja, du kan selv printe ut billetter solg i dørsalg. Last ned PDF billetten og print ut.
- Kan jeg selge gratis billetter i «dørsalg»?
-
Ja det går helt fint. Men du må selv opprette en gratis billettype i ditt event og markere den som dørsalg (vær obs på at den da kun skal være tilgjengelig i dørsalg og ikke i din onlineshop).
- Hvordan legger jeg til en billettype til «dørsalg»?
-
Det velger du inne på ditt event, der kan du spesifisere hvilke salgskanaler du ønsker å selge via. For eksempel kan du lage spesielle billetter som kun er tilgjengelig i dørsalg, men ikke i online shop.
Kampanjer
- Hvor finner jeg oversikten over mine kampanjer?
-
Du finner dine kampanjer enkelt ved å trykke på fanen «kampanjer» inne på din Eventim LIGHT.
Der vil du får oversikt over alle dine aktive og inaktive kampanjer. Om du trykker på din kampanje vil du få en oversikt over hvor mange billetter som er lagt til kampanjen, hvor mange billetter som er kjøpt via kampanjen, hvilke koder du har lagt til og hvor mange som er innløst. Du vil også kunne se hvilke eventer de er knyttet til.
- Kan jeg bruke en kampanje flere ganger?
-
Ja, du kan bruke en kampanje på forskjellige billettyper og eventer. Du må kun huske å sette riktig antall og tidspunkt på kampanjen når du oppretter denne.
- Vil kampanjen være synlig for alle?
-
Det velger du selv, om du vil tilby en bedrift eller andre en spesialpris eller egne avholdte plasser på flere forestillinger så kan du lett legge kampanjen på billett typen. Det kan da være en billett som heter «bedrift» og vil kun være synlig for de med koden til kampanjen.
Du kan også lage en åpen kampanje hvor du tilbyr 3 for 2 billetter for eksempel.
- Hvordan legger jeg til en kampanje på et event?
-
Først må du opprette en kampanje under kampanjefanen, så legger du inn varighet, antall og eventuelt koder.
Så går du til ønsket event, velger priser og billettyper, avanserte innstillinger og trykker på «kampanjer» og legger til ønsket kampanje. Merk at om du har lagt et kodeord på din kampanje vil denne kun vises om man har koden. Du kan opprette en ny billettype under samme billettområde og på den måten ha «ordinær» til åpent salg, og «ordinær rabatt» med kode.
- Hva er en kampanje?
-
En kampanje er din måte å kunne gi tilbud til dine billettkjøpere. Du kan lage 3 for 2, gi en bedrift eller lojale kunder en kode som gir tilgang til rabatter. Ønsker du å gi dine ansatte tilgang til spesielle plasser? Da lager du et billettområde og knytter en billettype og kampanje, så er det bare å gi dine ansatte koden og de kan selv gå inn og booke sine plasser.
Arrangementsserie
- Hvordan kan jeg endre arrangementet mitt til et annet spillested for en arrangementsserie?
-
For å endre arrangementet ditt til et annet spillested, gjør følgende:
1. Sett arrangementsstatus til «Sett salg på pause» via knappen «Stopp salget» slik at det ikke kan selges flere billetter.
2. Legg til en melding som «Spillestedet er endret til XXX» i arrangementstittelen.
3. Legg så til en melding til salget ditt, «Merk at spillestedet for denne arrangementetsserien er endret til XXX. Alle billetter vil forbli gyldige.
4. Opprett en ny arrangementsserie på det nye spillestedet og publiser.
5. Kontakt oss på e-post til support [at] eventim [dot] no for å gi oss beskjed om endringene slik at vi kan informere kundene dine.
Merk: Vi kan ikke kontakte kunder som har kjøpt billetter i billettluken.
- Hvor kan jeg sette opp et spillested for en arrangementsserie?
-
Dersom alle arrangementer er på samme spillested, velg «Arrangementsserier med forskjellige spillesteder» i delen «Type arrangementsserie». På denne måten vil ditt valgte spillested bli brukt på alle arrangementer i serien.
Dersom arrangementene er på ulike spillesteder, velg «Arrangementsserie med forskjellige spillesteder». Nå kan du legge til et nytt sted for hvert arrangement.
- Hvilke arrangement bør opprettes i en arrangementsserie?
-
Arrangementsserie er en hjelp til å organisere arrangement som skal skje flere ganger, men på forskjellige datoer/tidspunkter. Du trenger kun å fylle ut informasjon om arrangementene en gang, og bruke den på alle arrangement i serien.
- Hva er en arrangementsserie?
-
Du kan bruke en arrangementsserie hvis du har identiske eller flere arrangementer på forskjellige datoer/tidspunkter. Denne funksjonen lar deg automatisk benytte samme informasjon til hvert arrangement uten manuelle oppdateringer eller oppføringer.
Facebook arrangementer
- Hva er et Facebook arrangement?
-
Du kan publisere et arrangement opprettet i EVENTIM.Light-kontoen din direkte på Facebook-siden din. Bare koble EVENTIM.Light-kontoen din til Facebook. All data relatert til arrangementet ditt som du allerede har lagt inn i EVENTIM.Light blir automatisk overført til Facebook. Kundene dine blir omdirigert direkte fra Facebook til Online-shop’en din og kan kjøpe billetter til arrangementet ditt direkte.
- Hvilke krav må jeg oppfylle for å bruke den?
-
Du trenger en gyldig Facebook-konto. En aktiv Facebook-side må være knyttet til denne kontoen, for eksempel arrangørsiden din. Du trenger administratorrettigheter for denne Facebook-siden for å kunne publisere arrangementet ditt.
- Hvordan oppretter jeg Facebook-arrangementet mitt?
-
Etter at du har publisert arrangementet ditt, går du til detaljsiden for arrangementet og klikker på knappen “Opprett Facebook-arrangement“. Koble førsrt EVENTIM.Light-kontoen din til Facebook-siden din. Velg deretter Facebook-siden der du vil at arrangementet ditt skal publiseres. Minst én side må velges for at lenken til Facebook skal fungere. I neste trinn gir du EVENTIM.Light tilatelse til å administrere siden din. Sett knappen her til “Ja“ slik at koblingen til Facebook fungerer som den skal. Nå kan du laste opp et bilde og legge inn en beskrivelse av arrangementet spesielt for Facebook. Velg en Facebook kategori der du ønsker at arrangementet ditt skal bli funnet. Et siste klikk på “Opprett Facebook-arrangement“ og du er ferdig.
- Hva betyr “Koble fra“?
-
Dette betyr at du sletter forbindelsen mellom EVENTIM.Light-kontoen din og din Facebook-konto. I dette tilfellet vil ikke arrangementene dine være synlige på Facebook lenger. Dersom du bare vil pause redigeringen av arrangementet ditt, klikker du bare på “Logg av“. Forbindelsen med Facebook-kontoen din forblir aktiv og arrangementene dine forblir synlige på Facebook. For å fortsette å redigere arrangementet ditt, logger du bare inn igjen
- Hvordan oppdaterer jeg arrangementet mitt etter publisering?
-
Dersom du gjør endringer i arrangementet, enten det er i EVENTIM.Light eller på Facebook må du synkronisere dataen på nytt. Klikk på „“Oppdater Facebook-arrangement“-knappen. Gjeldende data fra EVENTIM.Light sendes deretter til Facebook igjen.
- Hva skjer dersom jeg setter salg på pause i EVENTIM.Light?
-
I dette tilfellet endres ingenting på Facebook. Arrangementet ditt forblir synlig med en aktiv lenke til Online-shop’en din. Kundene dine vil se i Online-shop’en din at billetter ikke er tilgjengelige
- Hva må jeg tenke på når jeg avlyser et arrangement?
-
a) Kansellering på Facebook
Når du avlyser et arrangement på Facebook, vil kundene dine også bli varslet om det. Du beholder tilgang til Facebook-arrangementssiden din, men du kan ikke redigere den lenger. Kanselleringen vil bli dokumentert på Facebook-arrangementssiden din i EVENTIM.Light. Endringer er heller ikke mulig her. Å avlyse arrangementet ditt på Facebook påvirker verken statusen til arrangementet ditt i EVENTIM.Light eller kjøpsprosessen for billetter.
b) Sletting av arrangementet på Facebook
Dersom du sletter arrangementet på Facebook, har du ikke lenger tilgang til det. Denne endringen har ingen effekt på statusen til arrangementet ditt i EVENTIM.Light og fører ikke til kansellering av et arranement på EVENTIM.Light.
c) Kansellering i EVENTIM.Light
Dersom du kansellerer et arrangement i EVENTIM.Light, påvirker det ikke Facebook-arrangementet ditt. Du må kansellere Facebook-arrangementet ditt separat.
Adgangskontroll via Scan-App
- Når kan jeg begynne å synkronisere billettdata?
-
Synkronisering kan først gjøres tidligst 12 timer før arrangementets start. For å sikre at prosessen vil lykkes, koble mobilenheten til et nettverk. Hvis du foretrekker å skanne offline, sørg for at du ikke synkroniserer før billettsalget er fullført.
- Er det mulig å skanne offline?
-
Ja, du trenger ikke nettforbindelse når du skanner. MEN merk at det er nødvendig å være online under konfigureringsprosessen.
Merk: Dersom du skanner offline med mer enn én enhet, vil ikke enhetene kunne synkronisere de allerede skannede billettene med hverandre.
- Hvordan fungerer valideringsprosessen?
-
Når du har konfigurert Scan-Appen og synkronisert billettdata (strekkoder), må du skanne hver kundebillett ved inngangen for validering. Når billetten er skannet, sjekker appen status. Hvis billetten er gyldig vises en melding for å autorisere inngang.
- Hvordan konfigurerer jeg Scan-Appen?
-
Under «Adgangskontroll» i EVENTIM.Light kontoen din kan du laste ned en PDF med QR-koder for konfigurering av appen og en trinn-for-trinn-veiledning. Når du har lastet ned EVENTIM.Access Scan-Appen fra App Store eller Google Play Store, kan du enkelt konfigurere appen ved å skanne en av de nylig nedlastede QR-kodene med hver enhet.
Merk: Etter vellykket konfigurasjon må du synkronisere billettdata. Denne prosessen kan bare startes 12 timer før arrangementsdatoen. For å laste ned billettdata må mobilenheten din være koblet til et nettverk.
- Hvor kan jeg laste ned Scan-Appen?
-
Google Play Store (Android)
App Store (iOS)
- Hvordan fungerer adgangskontrollen?
-
Hver billett har en unik strekkode eller QR-kode som kan skannes med vår gratis Scan-App. Etter å ha skannet en billett vil et popup-vindu vises som viser om billetten er gyldig eller ei.
- Når kan billettene skannes?
-
Etter å ha konfigurert Scan-Appen kan du skanne billetter 12 timer før og etter den definerte inngangsperioden.
- Kan jeg skrive ut en liste over alle solgte billetter?
-
Ja, du kan laste ned og skrive ut en komplett liste over alle billetter som selges til et bestemt arrangement.
Listen inneholder:
• Strekkodenummer
• Billettstatus
• Billettområde
• Billettype
• Pris
• Salgskanal
For å finne denne listen, åpne det spesifikke arrangement og klikk på «Last ned adgangsdata» nederst på siden og skriv ut.